#1. Gondold át megéri-e!
Mindenkinek lehetnek jó ötletei, de van egy rossz hírünk: a vállalkozások kegyetlen világában nem ér semmit egy világmegváltó ötlet, ha nincsen mögötte egy megfelelő terv, úgynevezett üzleti stratégia. A jó ötleteknél sokkal többet érnek a jó tervek. Hiába van egy nagyon jó termék ötleted, ha meg sem tudod valósítani a legyártását, mert nem rendelkezik hozzá a megfelelő technika, vagy technika van éppen, csak nincsen kereted, hogy előállítsd. De nem is a pénzzel van a baj, mert a megfelelő vállalkozási tervek hozhatnak neked befektetőket, ha a jó helyen kopogtatsz (és ez nem felétlenül a ’Cápák között’), a baj inkább azzal van, ha többe kerül a terméket előállítani, mint amennyiért el tudod adni. Önköltség számítást kell készítened, ki kell számolnod a vállalkozásoddal mennyi költséged, és bevételed lesz….megéri ez neked?
#2. Gondold át el tudod-e adni!
Nem minden arany, ami fénylik! Attól, hogy szerinted van egy jó terméked, vagy szolgáltatásod, még egyáltalán nem biztos az, hogy más szerint is jó, el tudod adni, hajlandóak fizetni annyit, amennyit kérsz. Pedig ahhoz, hogy tudd, megéri-e, belevágni, tudnod kell, mennyi bevétellel számolhatsz. Ehhez piackutatást kell végezned. Jobban teszed, ha nemcsak az ismerőseid körében kérdezel körbe, akik nem akarnak megbántani, és nem fognak őszintén válaszolni. Hanem a potenciális vevőidet – azaz azokat, akiknek el akarsz majd adni- kérdezed meg a teveiddel kapcsolatban. Ne azt kérdezd meg tőlük se, hogy megveszik-e a terméket, beülnek-e kávézni, hanem inkább a szokásaikról, problémáikról kérdezd, hogy kiderítsd megoldod-e a problémáikat a termékeddel, vagy át kell alakítanod, hogy jobb legyen, szolgáltatásod megfelel-e az elvárásaiknak.
#3. Gondold át, ki tudod-e fizetni!
Az első vállalkozásod indítása előtt jobb, ha valaki most figyelmeztet rá, hogy vállalkozni nem mindig „fenékig tejfel”. Általában azt szoktuk mondani, hogy a legtöbb vállalkozás veszteséget termel az első évben, ez a miatt van, mert a kiadások is magasak, hiszen mindent most kell beszerezni, a bevételek pedig alacsonyak, mert még nem egy jól bejáratott márkáról, termékről, cégről beszélünk. Manapság sokan vannak, akik munka mellett kezdenek el vállalkozni, és akkor hagynak csak fel a szerződéses állásukkal, amikor már kitermeli a cég a profitot, amit kell. Egyszerre két fronton – esetleg még többön- nem könnyű.
#4. Gondold át, minden stimmel-e
Egy vállalkozást elindítani nem egyszerű, és nem is lehet csak úgy egyik napról a másikra megcsinálni. Attól függően, hogy milyen vállalkozásról van szó, kellenek különböző engedélyek. Vannak olyan alapdokumentációk, amiket kivétel nélkül minden vállalkozás elindításához be kell szerezni, de speciális esetekben, például ha kemikáliákkal, élelmiszerekkel dolgozol, akkor kellhetnek plusz engedélyek is. Például akkreditált legionella vizsgálatra is szüksége lehet számtalan vállalatnak az 49/2015. (IX.6.) EMMI rendelet alapján, ami a víz alapos átvizsgálását jelenti. És itt még nincsen szó semmilyen veszélyes anyagról… Az engedélyekkel kapcsolatban érdemes szakértőket felkeresni, hiszen ezek nélkül nem működhet hivatalosan egy vállalkozás.